maart 2020 – februari 2021
Op creatieve en veilige wijze verhalen delen met elkaar leert kinderen dat zij niet alleen staan in het dealen met vooroordelen. Met de scholentour ‘Spoken in de School’ hebben wij zo’n 300 jonge mensen bereikt.
Projectomschrijving
In dit project kregen kinderen de gelegenheid om n.a.v. een spoken-word workshop door vijf dichters na te denken en met elkaar te spreken over identiteit en vooroordelen. De dichters, die verschillende achtergronden en leeftijden hebben, hebben de leerlingen geïnspireerd met persoonlijke verhalen en hen laten zien dat zij zelf ook ervaring hebben met discriminatie en de mogelijkheid hebben om zich via urban arts of andere kunstdisciplines te kunnen uitdrukken.
Door de Coronacrisis hebben we ons plan moeten wijzigen. Doordat de scholen wekenlang gesloten waren tijdens de eerste lockdown in voorjaar 2020, zijn we twee maanden later gestart, in mei 2020. Doordat we in de zomervakantie ook workshops konden aanbieden op de zomerschool, hebben we de workshops alsnog voor september kunnen afronden.
Het oorspronkelijke idee was om de lesdag te starten met een voorstelling, specifiek gemaakt voor de scholen, waarin we diverse perspectieven en verhalen aan bod lieten komen over discriminatie en vooroordelen. Dit hebben we vervangen door een animatiefilmpjes van de vijf dichters, waarin zij een eigen gedicht voordragen. Met deze digitale voordrachten, die we aan kleine groepjes leerlingen konden tonen, zijn we elke workshop gestart. Na een gesprek over het thema discriminatie zijn de leerlingen o.l.v. de Spoken (zoals wij de vijf dichters zijn gaan noemen) zelf gedichten gaan schrijven. De leerlingen schreven over zeer persoonlijke en vaak pijnlijke ervaringen. Aan het einde van de workshop droeg een klein aantal dappere leerlingen hun eigen gedicht voor op het schoolplein aan de andere leerlingen, hun ouders en de leerkrachten.
Resultaat
‘Spoken in de School’ heeft de creativiteit van kinderen aangeboord en horizonnen verbreed. Ons doel was om door deelname aan dit project bij leerlingen van de bovenbouw van het basisonderwijs en de brugklassen van het middelbaar onderwijs het begrip voor en openheid over voor de verschillen in afkomst, culturele achtergrond, gender, seksuele geaardheid, leeftijd etc. te vergroten. De gesprekken met de kinderen en hun gedichten hebben ons geraakt en ontroerd.
De workshops van ‘Spoken in de School’ vonden plaats tussen mei 2020 en augustus 2020 in de volgende scholen: Het Mozaïek in Leerdam, De Joost in Leerdam en de Jenaplanschool in Gorinchem. En op de zomerschool in De Hobbitstee in Leerdam en EC De Rotonde in Gorinchem.
Uiteindelijk hebben circa 280 kinderen gedichten geschreven, die we in november, tijdens de Gorinchemse Maand van Respect, zouden tentoonstellen in het Hamel Museum. Door de Coronacrisis hebben we de tentoonstelling tot twee keer toe verzet en uiteindelijk afgeblazen. We hebben als alternatief een ansichtenkaartenmapje uitgebracht, met een kleine selectie van de gedichten. Zo is er in ieder geval nog iets zichtbaar en tastbaar van het resultaat van dit educatieve spoken word project.
‘Spoken in de School’ werd financieel mogelijk gemaakt door het VSB Fonds, gemeente Gorinchem, Strand Links, de Rabobank en het Rivierenlandfonds.